Klasy 5

27-04-2020 r. Praca domowa 8

Temat: Poznajemy etapy metody naukowej – nasze hodowle roślinne.  

Proszę o uzupełnienie dwóch ostatnich wierszy z tabeli o etapach metody naukowej (wyników i wniosków) do wykonanych przez was doświadczeń - hodowli roślinnej w domu i odesłanie ze zdjęciem pod adres mailowy angelika.golebiewska92@gmail.com  do 30 kwietnia. 

Uczniowie, którzy wcześniej przesłali zdjęcia hodowli nie muszą robić tego drugi raz. 

Jeżeli, ktoś potrzebuje własnego pliku do edycji, proszę wysłać prośbę na adres mailowy. Za tydzień, po uzyskaniu dostępu przez uczniów w systemie Microsoft 365 będę miała możliwość wysyłania zindywidualizowanych kart pracy dla każdego.  
Wyjaśnienia: 
Etap 
Charakterystyka 
Obserwacja 
To przyglądanie się obiektom, zjawiskom lub procesom, które wzbudzają naszą ciekawość i skłaniają do zadawania pytań. 
Sformułowanie problemu badawczego 
Problem badawczy to pytanie, na które chcemy znaleźć odpowiedź podczas doświadczenia. 
Postawienie hipotezy 
Hipoteza to jedna z kilku możliwych odpowiedzi na pytanie sformułowane w problemie badawczym. 
Zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia 
To etap, podczas którego sprawdzamy, czy hipoteza jest prawdziwa. Musimy go dokładnie zaplanować, czyli: 
  • Wybrać potrzebne materiały 
  • Określić czas trwania doświadczenia 
  • Ustalić, jak powinny wyglądać próba badawcza i próba kontrolna 
  • Określić sposób notowania wyników 
Zebranie i przeanalizowanie wyników 
Wyniki to rezultat uzyskane w czasie wykonywania próby badawczej i próby kontrolnej. 
Sformułowanie wniosków 
Wniosek to potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy. Wniosek zależy od wyniku uzyskanego w czasie doświadczenia.  

Do uzupełnienia: 
Etap 
Charakterystyka 
Obserwacja 
Obserwacja hodowli roślinnej w domowych warunkach 
Sformułowanie problemu badawczego 
(Jakie czynniki abiotyczne wpływają na szybszy wzrost roślin hodowanych w domu?) Czy ilość wody użytej do podlania rośliny wpływa na tempo jej wzrostu? Czy światło słoneczne jest potrzebne do wzrostu roślin hodowanych w domu?  
Postawienie hipotezy 
(Na wzrost rośliny wpływa: temperatura otoczenia, ilość wody, natężenie światła lub dostęp do niego, odpowiednia gleba wykorzystana do posadzenia rośliny.) 
Światło słoneczne jest potrzebne do wzrostu roślin hodowanych w domu.  
Ilość wody użytej do podlewania rośliny wpływa na tempo jej wzrostu. 
Zaplanowanie i przeprowadzenie doświadczenia 
Posadzenie pestki, nasionka lub ziarna w doniczce, na gazie w słoiku lub ligninie i hodowanie w warunkach domowych przez miesiąc. Wyniki były spisywane w notatniku i dokumentowane zdjęciami. 
Zebranie i przeanalizowanie wyników 

Sformułowanie wniosków 


W wynikach, proszę, wpiszcie co robiliście przez ostatni miesiąc. Czy podlewaliście roślinkę, gdzie ją posadziliście/wysialiście, jaka to roślinka, czy miała dostęp do światła i czy się coś zmieniło od posadzenia do tego tygodnia. Właśnie te wasze obserwacje wpisujemy w wierszu “Zebranie i przeanalizowanie wyników”.  

Jeśli komuś roślina nie wyrosła trzeba się zastanowić czego mogła mieć za dużo lub za mało i także to opisać (to również jest doświadczenie, nie każde musi kończyć się dużą, wyrośniętą rośliną). 

W wierszu “Sformułowanie wniosków” wpisujemy jakie czynniki abiotyczne (woda, ciśnienie, klimat, gleba, dostęp do światła) mają wpływ na wzrost i rozwój waszej rośliny.   



20-04-2020 r. Praca domowa 7

Temat: Paprotniki.

Zadania do zrobienia w formie do wydruku lub przepisania (wykonania w zeszycie)


  lub wordzie do wykonania na komputerze, tylko proszę najpierw skopiować sobie zadania, żeby inni mogli także z nich skorzystać


Źródła:

(przynajmniej jedno do wyboru).


oddanie pracy na adres: angelika.golebiewska92@gmail.com
termin: do 24 kwietnia do 23:59


Przypominam, że nie wszyscy oddali pracę o mchach.

06-04-2020 r. Praca domowa 5


Temat: Mchy - proste rośliny lądowe.


Zaczynamy nowy dział “Różnorodność roślin”, który zawiera 6 ostatnich tematów lekcji z biologii.
Informacje do nauki i rozwiązania zadań znajdują się w podręczniku str. 115-120,
w prezentacji “Mchy - proste rośliny lądowe”
https://docs.google.com/presentation/d/1TYbygMJr9IWvCjY5TENUVLEtnH5QXIOqTgnXWQfhbMw/edit?usp=sharing,
w wideolekcji https://youtu.be/aTTGbxl3zgk
oraz na platformie e-podręczniki https://epodreczniki.pl/a/mchy/D1yVpeKf0

Proszę o rozwiązanie dwóch zadań:
  1. Oceń informacje dotyczące zarodników. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F, jeśli jest fałszywa. 
a) Mchy rozmnażają się za pomocą zarodników. P F
b) Zarodniki powstają w zarodni.       P F
c) W sprzyjających warunkach zarodniki kiełkują w bezlistny trzonek. P F
d) Po wysypaniu się zarodników trzonek i zarodnia obumierają. P F


  1. Na rysunku przedstawiono jeden z pospolitych gatunków mchów występujących w lasach.
a) Podpisz części mchu wskazane na rysunku.
b) Dopasuj do każdej z podanych funkcji odpowiednią część mchu, wymienioną w punkcie a.
Wpisz jej nazwę.
  • Wytwarza substancje pokarmowe…………………………………...
  • Utrzymuje mech w glebie………………………………………………….
  • Wytwarza zarodniki…………………………………………...
  • Transportuje substancje z łodyżki do zarodni……………………………………




Proszę o odesłanie rozwiązanych zadań (z zadania 2 wystarczy odesłać podpunkt b)
po Świętach Wielkanocnych do 14 kwietnia na adres mailowy angelika.golebiewska92@gmail.com.


30-03-2020 r. Praca domowa 4



Jest to ostatni temat z działu o tkankach i organach roślinnych, który przerobimy tak jak poprzednie podczas lekcji w szkole. 
Proszę o przepisanie do zeszytu:
  • Funkcje liści:
    • wytwarzanie substancji pokarmowych podczas fotosyntezy
    • wymiana gazowa, czyli transport dwutlenku węgla i tlenu między rośliną a jej otoczeniem
    • parowanie wody  rośliny
  • Przekształcenia liści:
  1. liście czepne - np. groch
  2. liście spichrzowe - np. cebula
  3. ciernie - np. kaktus
  4. liście pułapkowe - np. dzbanecznik
  • Praca domowa do oddania dopiero po połowie maja:
Wybierz jedno ziarenko rośliny, które posiadasz w domu i posadź je. Nie musi być to kwiat, ale np. fasola, którą na pewno macie. Połóżcie ją na gazie w słoiczku, albo szklance i na parapet. Jeśli ktoś ma miejsce w doniczce, albo trochę ziemi to może posadzić np. pestkę oliwki. 
Po posianiu proszę o robienie jednego zdjęcia co tydzień i opisywaniu waszych obserwacji, co się dzieje z waszą roślinką. Którego dnia wypuszcza korzenie, albo pędy. Porównamy sobie nasze doświadczenia po powrocie do szkoły. A zdjęcia i opisy wyślecie mi dopiero
w maju (jeszcze napiszę dokładną datę). Jeśli komuś nic nie wyrośnie, to też jest element doświadczenia, bo możemy wtedy ocenić potrzeby danej roślinki, których nie spełniliśmy, może miała za dużo wody, albo za mało światła. Takie eksperymenty też się wykonuje. 


Źródła do wykorzystania: podręcznik strony 106-109; prezentacja po wciśnięciu tytułu “Liść - wytwórnia pokarmu” lub strona epodręczniki https://epodreczniki.pl/a/lisc/DkJP9gGN2



23-03-2020 r. Praca domowa 3


Temat: Pęd. Budowa i funkcje łodygi.


Korzystając z ostatnich dni na powtórzenie materiału, który do tej pory przerobiliśmy na lekcjach,
proszę o zrobienie przez dzieci dwóch zadań w zeszycie, bądź na kartce i wysłanie zdjęcia, skanu,
albo pliku word lub pdf na adres mailowy angelika.golebiewska92@gmail.com, w komentarzu
na blogu https://biologiadlawszystkich.blogspot.com/ lub aplikacji messenger
do piątku do godziny 15:00. 

Zadania:

  • zadanie 1 ze strony 105 z podręcznika (Wyjaśnij, jakie funkcje pełni łodyga)
  • Porównanie podanych przekształceń łodyg. Proszę wstawić znak X w odpowiedniej komórce.



Funkcje łodyg
Bulwy
Kłącza
Rozłogi
Łodygi czepne
Umożliwiają rozmnażanie wegetatywne




Zapewniają przetrwanie zimy




Ułatwiają przytwierdze-nie się pędu do podpór






  • dla chętnych test o budowie i funkcjach łodygi pod linkiem                          
  https://www.testportal.pl/test.html?t=wGjPvnDWL8L2                        

(wyniki testów przesyłane są automatycznie do mnie wraz z imieniem i numerem klasy ucznia)

Informacje niezbędne do rozwiązania zadań znajdują się w podręczniku strony 102-105,
w zeszycie uczniów oraz w prezentacji
https://docs.google.com/presentation/d/1eIbyQy-EO6Dn-RM_UnDErXJ_1rpN04t1cnW2rYynLPA/edit?usp=sharing

19-03-2020 r. Praca domowa 2

Na podstawie informacji z podręcznika, tematy "Tkanki roślinne" i "Korzeń - organ podziemny rośliny", bądź dodanych prezentacji, w wolnej chwili, rozwiąż zadanie 1 ze strony 101 z podręcznika (Podaj główne funkcje korzeni).
Dla chętnych test jednokrotnego wyboru pod linkiem                     
  https://www.testportal.pl/test.html?t=JuMGKmcXZnLe   


15-03-2020 r. Praca domowa 1

Do prezentacji o "Tkankach roślinnych" proszę wykonać notatki w formie sketchnotek na dowolnym formacie (w zeszycie albo kartkach A4). Przykład sketchnotek znajdziecie poniżej.


Zadanie polega na zrobieniu kolorowych, przepięknych notatek w chmurkach komiksowych, rysunkach i wpisaniu najważniejszych wyrazów, które będą kojarzyć się z danym tematem.
Prezentacja pojawi się po naciśnięciu tytułu prezentacji tzn. "Tkanki roślinne".

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zadania 27.04.2020 r.